Nämndsekreterare inom Utbildningsförvaltningen

Linköpings kommun

Östergötlands län, Linköping

Tidigare erfarenhet är önskad

10 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential. Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Dina arbetsuppgifter

I din roll som nämndsekreterare har du ansvar för att tillsammans med din nämndsekreterarkollega leda och samordna nämndprocessen i barn- och ungdomsnämnden och bildningsnämnden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar:

  • Förbereda kallelser och föra protokoll vid sammanträden.
  • Sammanställa och kvalitetsgranska beslutsunderlag.
  • Planera, organisera och följa upp nämndens möten och beslut.
  • Driva och bidra till förbättringar av processer och rutiner kopplade till nämndsprocessen.

I din roll utgör du ett viktigt stöd för handläggare och chefer i deras beredningsarbete inför nämndbeslut.

I uppdraget ingår även att ansvara för eller bidra till avdelningens olika uppdrag tillsammans med övriga sakkunniga och specialister. Detta kan inkludera utredningsarbete i form av självständigt bereda ärenden till nämnderna, statsbidragshantering, koordinering och samordning av flera centrala förvaltningsprocesser, exempelvis mål- och verksamhetsstyrning inom ramen för Linköpings kommuns ekonomiprocess. Förutom arbetet mot nämnderna förväntas du även bidra och stötta avdelningens verksamhetsstödjande uppdrag.

Din arbetsplats

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.

Avdelningen för verksamhetsstöd är en av stabsavdelningarna på det centrala förvaltningskontoret och ansvarar för övergripande resultat- och verksamhetsuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Avdelningens huvuduppdrag är att stödja olika nivåer i styrkedjan inom skolans systematiska kvalitetsarbete samt ansvara för beredningsprocesserna till båda utbildningsnämnderna.

Inom avdelningen arbetar sakkunniga, utredare och andra specialister som har i uppdrag att stötta utbildningsförvaltningens verksamheter och ledning med kompetenser inom utredningar, statistik- och verksamhetsuppföljning, analys och juridik.

Arbetsplatsen är belägen i centrala Linköping på Apotekaregatan 13 C.

Du som söker

Vi söker dig med en högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser att du har erfarenhet av att ha arbetat i offentlig förvaltning som nämndsekreterare, ärendesamordnare, med utredningar eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Har du erfarenhet av liknande arbete som nämndsekreterare ses det som meriterande. Vi ser att du har goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia, kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor och vi ser det som meriterande med kunskap om offentlighetsbestämmelser.

Tjänsten kräver att du har hög digital mognad och gärna erfarenhet av att arbeta med digitala nämndprocesser. För tjänsten behöver du även kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift då arbetet innebär att skriva och kvalitetssäkra olika underlag och dokument.

För att trivas i rollen behöver du kunna vara självgående i ditt arbete och kunna planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare behöver du vara noggrann och leverera med hög kvalitet. Att arbeta bra med andra människor kommer naturligt för dig där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi ser även att du är serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande och att du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter.

I denna process använder vi tester som en del i bedömningen. Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Kontaktuppgifter:

Emil Friberg, Avdelningschef Verksamhetsstöd, emil.friberg@utb.linkoping.se (mailto:emil.friberg@utb.linkoping.se), 013-263097
Marit Gunnarsson, HR-konsult, marit.gunnarsson@linkoping.se (mailto:marit.gunnarsson@linkoping.se), 013-205102
Anita Thor, Facklig företrädare Vision, anita.thor@linkoping.se (mailto:anita.thor@linkoping.se), 013-263951
Per Magnusson, Facklig företrädare SSR, per.o.magnusson@linkoping.se (mailto:per.o.magnusson@linkoping.se), 013-205639

Sista ansökningsdag: 25-03-27

Ref. nr: 14752

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och morgondagens elpriser i Sverige
    Sön, 16 mar 2025 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06
  • Rabattkod - Spara Upp till 20% på Helårsdäck hos Däck-online.com!
    Lör, 1 mar 2025 - 00:15
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Vad betyder det för dig?
    Mån, 3 feb 2025 - 14:02